Egy sikeres felnőttoktatási kezdeményezés nyomában – A hevesi Nyugdíjasok Középiskolája az 1980-as évek végén

Szerzők

  • Edit Bognárné Szigeti

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.63

Absztrakt

Az 1980-as évek végén Magyarországon egy vidéki középiskolában nagy sikerrel valósította meg azt a manapság már, a demográfiai változásoknak köszönhetően, egyre inkább szükségszerűnek tekinthető társadalmi feladatot, hogy az idősödő népességet minél nagyobb mértékben vonjuk be az egész életen át tartó tanulásba. A kezdeményezés azon a felismerésen alapult, hogy az idős nyugdíjasok aktív tanulással, vagyis testi-lelki-szellemi egészségük fenntartásával, nem csak a saját életminőségüket javíthatják, hanem unokáik szakszerű nevelésével, tanításával, tudásuk átadásával az intergenerációs tanulási folyamatban is hasznos szerepet tölthetnek be.  Az időskori tanulás résztvevői sokszor megfogalmazzák, hogy végre kedvtelésből tanulhatnak valami olyasmit, amit mindig is szerettek volna, de a munka és a családi kötöttségek miatt korábban nem tehették. Az észak-magyarországi Hevesen 1985-től 1989-ig működő úgynevezett Nyugdíjasok Középiskolájában 47 időskorú, 60-80 éves nyugdíjas tapasztalhatta meg újra, önkéntes elhatározásból, „az iskolapadban” való tanulás élményét. Interjúalanyom a mindössze két induló évfolyam osztályfőnöke Dr. Giller Lászlóné, Ildikó, akkoriban fiatal magyar nyelv és irodalom és angol nyelv szakos gimnáziumi tanárnő, ma már maga is nyugdíjas nagymama. Ildikó részletesen beszámol a kedves „nagymama-nagypapa korú” tanítványaival töltött 4 iskolai év különleges tapasztalatairól, a példaértékű kezdeményezés hátteréről és eredményeiről.

Információk a szerzőről

Edit Bognárné Szigeti

Bognárné Szigeti Edit a Külkereskedelmi Főiskola angol-orosz Külkereskedelmi Idegennyelvű Levelező szakán végzett 1981-ben, majd 1986-ban szerzett angol nyelvtanári diplomát az ELTE Bölcsészettudományi Kar angol nyelv és irodalom szakán. 1990 óta a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar adjunktusa, ahol a Turizmus-Vendéglátás Szaknyelvi Tanszéken szaknyelv oktatóként és a BGF Gazdasági Nyelvvizsga és Továbbképző Központ akkreditált vizsgáztatójaként dolgozik. 2012-től az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskola Andragógia Programjának a doktorandusza. Kutatási területe a felnőttkori tanulás és azon belül az idegennyelv-tanulás.

##submission.downloads##

Megjelent

2016-09-07

Folyóirat szám

Rovat

Eszmélés