Az SNI státusszal rendelkező tanulók szakképzésben való továbbtanulását befolyásoló tényezők

Szerzők

  • Györgyi Tajtiné Lesó

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.561

Absztrakt

A tanulmány kontextusba ágyazottan közelíti meg a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók továbbtanulási lehetőségeit, esélyeit és pályaorientációs folyamatuk támogatásának módjait, eszközeit. A pályaorientáció rendszerszintű megközelítése egyértelművé teszi, hogy a pályaorientációra nem tekinthetünk kampányfeladatként és sajátosságából adódóan nem is lehet egyszemélyes feladatként kezelni, hiszen a több szereplő több szinten tud csatlakozni, és fontos, hogy együttműködve csatlakozzon hozzá. A pályaorientáció módszertani lehetőségeinek felvázolása és néhány kutatási tapasztalat konklúziójának eredményeként megfogalmazhatóvá válnak azok az életpályatervezéshez szükséges, fejleszthető kompetenciák, amik támogatni tudják egy, több alternatívából álló életpályaterv kidolgozását. A pályaorientáció elemeit összevetve a végzettség nélküli korai iskolaelhagyásban való veszélyeztetettség rizikófaktorainak áttekintésével pedig láthatóvá válnak azok a beavatkozási pontok, ahol adaptív pedagógiai eszközökkel és a pályaorientáció módszertanát használva csökkenthetővé válhatnak a lemorzsolódás és a sikertelen iskola-, szakma- vagy továbbtanulási irány megválasztásának kockázata.

Információk a szerzőről

Györgyi Tajtiné Lesó

Tajtiné Lesó Györgyi szociálpedagógus, szociológus, az inkluzív nevelés tanára és szakvizsgázott
pályatanácsadó. Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Karrier- és Pályatervezési Iroda vezetője, az
EKKE-GTK Szociálpedagógia tanszék oktatója, az EKKE Neveléstudományi Doktori Iskola
doktorjelöltje, a Magyar Pedagógiai Társaság Pályaorientációs Szakosztályának tagja.

##submission.downloads##

Megjelent

2023-08-30

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok