Kisiskolák kapcsolat a település műveltségi szintjével és a közösségi élettel

Authors

  • Imre Farkas

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.593

Abstract

Pedagógusként és település vezetőként is mindig is kíváncsi voltam arra, hogy egy kistelepülésen élők mit gondolnak a helyi iskola teljesítményéről. Vajon érzik-e, hogy a települési intézmény munkája visszatükröződik a lakosok műveltségén, a falu közösségi életén? 2023-ban közoktatási vezetői végzettséget szereztem, ahol a dolgozatomban sikerült ezzel a témával kapcsolatos első lépéseimet megtennem. A vizsgálatot 2022 augusztus-október között folytattam le, ezért a felhasznált irodalmak között azok szerepelnek, melyek a vizsgálat időpontjában elérhetők voltak. Ezzel a vizsgálattal az volt a célom, hogy a megvizsgáljam a Dél-Fejér településeinek lakosságának véleményét az előzőkkel kapcsolatban. A lakosok látnak-e összefüggést a községük műveltségi szintje és a helyi iskola munkája és a között. Valamint mennyire aktív részese a helyi pedagógus társadalom a települést működtető közösségi életnek? Ilyen, vagy ehhez hasonló kutatást, esszét nem találtam, ezért ez munkia úttörő ezen a területen. A szakirodalom feldolgozása során tisztáztam azon alapfogalmakat, melyek kutatás szempontjából relevánsak voltak számomra. Ilyen például a kisiskola és a műveltség fogalmának meghatározása. A vizsgálatomat kérdőíves módszerrel tettem meg. A kérdőívet a településen élők számára és a községet irányító polgármesterek részére is megosztottam. A polgármesterek esetén 10 fő (9 polgármester és a saját településem alpolgármestere), a lakosok esetén 811 fő töltötte ki az űrlapot. Ennek eredményének egy rész fogom bemutatni.

Author Biography

Imre Farkas

Farkas Imre vagyok, okleveles középiskolai informatika és matematika szakos tanár. 23 éve oktatok a Dunaújvárosi egyetem Informatika intézetben a Számítógéprendszerek és Irányítástechnika Tanszéken informatikához és matematikához kapcsolódó tantárgyakat.  2010-ben a Szegedi Tudomány Egyetem Informatikai Doktori Iskolájában szereztem abszolutóriumot. Nyolc éve az Előszállási Árpád Fedelem Általános iskolában is tanítok matematikát és digitális kultúrát.  2023-ban közoktatási vezető végzettséget szereztem. A szakdolgozatomban kisiskolák szerepét és lehetőségét vizsgáltam a települések műveltségi szintjének kialakulásában. Ezzel a témával szeretnék komolyabban foglalkozni, de matematika módszertan és az informatika fejlődése is nagyon érdekel.

Published

2024-04-10

Issue

Section

Tanulmányok