Revision of the talent paradigm in vocational training

Authors

  • Csilla Judit Suhajda
  • Mónika Kovács

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.582

Abstract

In Hungary, talent management is a less emphasized area in vocational training than in other arenas of public education (OFI, 2015), and it is defined primarily in preparation for competition. The talent image of schools focuses on classical forms of expression (Gyarmathy, 2015), while in many areas the potential is not produced in the absence of catalysts that would target the intrapersonal areas of outstanding performance beyond abilities. In our research, we examine the domestic practice of talent management in vocational education. how institutions and teachers think about the place and role of talent management in everyday education and training tasks. Our aim is to map the tools and methods that individual vocational training institutions and teachers can use to support the development of talents, and what good practices and techniques exist in these areas. The results of our research are provided by our questionnaire survey among teachers and the analysis of the programs of qualified talent development workshops. Our results point out that the revision of the vocational training talent paradigm can contribute to the protection of the national talent pool.

Author Biographies

Csilla Judit Suhajda

Okleveles emberi erőforrás tanácsadó, jogász, a Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem egyetemi docense. Fő kutatási területe a pályaorientáció, a tehetséggondozás, valamint a munkavállalói kompetenciák azonosítása és fejlesztési lehetőségei. Az elmúlt években több olyan hazai és nemzetközi projektben vett részt, amelynek célja a tehetségek azonosítása és fejlesztésüknek támogatása volt, ennek révén került kapcsolatba a szakképző intézményekkel is. A terület jelentőségét felismerve kollégáival 2020 tavaszán megalapította a Szakképzési Tehetségsegítő Tanácsot (SZTST), amelynek szakmai vezetője. Munkatársaival azon dolgozik, hogy intézményi szinten is elősegítsék a szakképző intézményekben tanuló tehetséges fiatalok képességeinek kibontakoztatását és társadalmi hasznosulását.

Mónika Kovács

Módszartani szaktanácsadó a tehetséggondozásban, pedagógus. Tehetséggondozó programok és intézményi tehetségkoncepciók kialakításában és megvalósításában segíti az intézményeket. A Szakképzési Tehetségsegítő Tanács titkára, az intézményi tehetségmenedzsment rendszerek kialakításában működik közre, vizsgálati területe a portfólió mint a tehetségazonosítás és tehetségfejlődés eszköze.

Published

2024-01-28

Issue

Section

Tanulmányok