A duális képzés eredményességre gyakorolt hatása

Authors

  • Zsófia Kocsis

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.367

Abstract

Világszerte kihívást jelent a felsőoktatási intézményeknek, hogy képzéseivel előkészítse a hallgatók munkaerőpiaci elhelyezkedését. A felsőoktatási politikai reformok keresik a megfelelő megoldást erre, s az egyik ilyen megoldásnak tekintjük a duális képzést. A duális képzés célja az egyetemek és a munkaadók közötti kooperáció támogatása, amelynek többek között a német szakképzésben vannak hagyományai (Baethge & Wolter, 2015; Göhringer, 2002). Tanulmányunkban kvantitatív és kvalitatív adatokra támaszkodva vizsgáljuk a Magyarországon 2015-ben indult duális képzés és a hagyományos típusú képzésben résztvevő hallgatók tapasztalatit, valamint a munka és a tanulás integrációját, és az eredményességi percepciókat. Arra a kérdésre kerestük a választ, hogy melyik hallgató csoportnak jobb a tanulmányi eredménye, s milyen fejlődést érzékelnek a munkavégzéssel kapcsolatos képességeikben. Eredményeink azt mutatták, hogy a duális hallgatóknak jobbak a tanulmányi eredményeik, mint a hagyományos képzésben lévőké. A kutatás interjús részében fény derült arra, hogy a hallgatók jelentős képességfejlődést érzékelnek, azonban eredményeink további kvantitatív eljárások lebonyolítására hívja fel a figyelmet.Universities worldwide are challenged to prepare their students for expectation of the labor market. Higher education policy reforms are looking for the right solution, our opinion is that a dual education can be one of the best solution. The purpose of dual education is to confirm relationship between higher education institutions and employers, which has traditions in German vocational training (Baethge & Wolter, 2015; Göhringer, 2002). In our research based on quantitative and qualitative data, we examine the experiences of students in dual education and traditional education, the balance between work and study, and the academic performance of students.  During the research, we tried to find the answer to the questions of which student group had better academic achievement and how they thought improvement in their abilities. The results have shown that dual students have better academic performance than those in traditional education. Based on the qualitative part of the research, the students perceive significant development of skills.  Our results encourage us to call for further quantitative procedures.

Author Biography

Zsófia Kocsis

Kocsis Zsófia a Debreceni Egyetem Neveléstudományi Doktori Program PhD hallgatója, valamint a Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD) munkatársa. Főbb kutatási területe a felsőoktatási hallgatók tanulmányok melletti fizetett munkavégzése, illetve a hallgatói munkavállalás hatása a lemorzsolódásra és az eredményességre.  Továbbá a duális képzést olyan értelmezési keretben vizsgálja, hogy milyen módon támogatja a hallgatók egyetemi pályafutását, és eredményességét. Fontosabb publikációi: „Combining and Balancing Work and Study on the Eastern Border of Europe”. Social Sciences 8(6), 2019. „Középiskolai diákok munkához és továbbtanuláshoz fűződő viszonya”.Educatio, 28(1), 158-165, 2019.  „Practical or theoretical persistence?: Thei investigation of (f)actors influencing students’ persistence at three levels”.Hungarian Educational Research Journal (HERJ) 9(2), 1-19., 2019.

 

Zsófia Kocsis is a PhD student in the Doctoral Program on Educational and Cultural Sciencies, at the University of Debrecen, and a research assistent of Center for Higher Education Reserch and Deveploment (CHERD). Her research is focused on the effect of student employment for dropout and the academic performance, achivement of students. Dual education is explored in the context of how it supports students' academic careers and their effectiveness. Some main publications: „Combining and Balancing Work and Study on the Eastern Border of Europe”. Social Sciences 8(6), 2019. „Középiskolai diákok munkához és továbbtanuláshoz fűződő viszonya”.Educatio, 28(1), 158-165, 2019.  „Practical or theoretical persistence?: Thei investigation of (f)actors influencing students’ persistence at three levels”.Hungarian Educational Research Journal (HERJ) 9(2), 1-19., 2019.

Downloads

Published

2020-03-14

Issue

Section

A munka világából