A hit a meggyőződés és flow a tanulási folyamatokban
DOI:
https://doi.org/10.3311/ope.634Absztrakt
A pedagógiai módszertanok, szakképzések, képzési rendszerek paradigmaváltásának folyamán fontosnak tartom az egyedi, az eddig alkalmazott módszerektől eltérő lehetőségek vizsgálatát, hiszen sosem tudhatjuk, honnan érkezik egy olyan alkalmazási mód, amely képes növelni a tanítás - tanulás hatékonyságát. Ennek okán választottam egy rendhagyó, mégis átfogó szegmensét a pedagógia – vallástörténet – pszichológia hármasnak. Vizsgálatom során kitérek a hit, valamint a vallás keletkezésének és változásainak fontosabb sarokköveire, ami az Életreform- mozgalom és a társadalmi változások hatására a filozófia, antropozófia, majd a pszichológia tudományterületén, végül a Flow-elmélet létrejöttében csúcsosodik ki. Mind a „Flow”, mind az antropozófia betekintést nyújtanak az emberi tapasztalatokba és a tanulási folyamatokba. Az általam említett témák a pedagógiai kutatás szempontjából is relevánsak. Az elemzett és összehasonlított művek segíthetnek megérteni, hogy – az elméletem szerint – milyen módon kapcsolódnak egymáshoz és milyen hatást gyakorolhatnak az oktatási rendszerekre, emberekre. Az ilyen kutatások fontos szerepet töltenek be az iskolarendszerek és a tanulási folyamatok fejlesztésében. Kutatásom során kapcsolatot találtam Steiner nevelési elvei és a Flow- élmény között. A tudatosan létrehozott környezet, ahol a gyermek az áramlatélmény zónájában lehet, fontos szerepet játszhat a fejlődésben, a tanulásban és a tanulás minőségében mind a tanító, mind pedig a tanuló szempontjából.Megjelent
2024-09-23
Folyóirat szám
Rovat
Eszmélés