Az SNI státusszal rendelkező tanulók szakképzésben való továbbtanulását befolyásoló tényezők
DOI:
https://doi.org/10.3311/ope.561Absztrakt
A tanulmány kontextusba ágyazottan közelíti meg a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók továbbtanulási lehetőségeit, esélyeit és pályaorientációs folyamatuk támogatásának módjait, eszközeit. A pályaorientáció rendszerszintű megközelítése egyértelművé teszi, hogy a pályaorientációra nem tekinthetünk kampányfeladatként és sajátosságából adódóan nem is lehet egyszemélyes feladatként kezelni, hiszen a több szereplő több szinten tud csatlakozni, és fontos, hogy együttműködve csatlakozzon hozzá. A pályaorientáció módszertani lehetőségeinek felvázolása és néhány kutatási tapasztalat konklúziójának eredményeként megfogalmazhatóvá válnak azok az életpályatervezéshez szükséges, fejleszthető kompetenciák, amik támogatni tudják egy, több alternatívából álló életpályaterv kidolgozását. A pályaorientáció elemeit összevetve a végzettség nélküli korai iskolaelhagyásban való veszélyeztetettség rizikófaktorainak áttekintésével pedig láthatóvá válnak azok a beavatkozási pontok, ahol adaptív pedagógiai eszközökkel és a pályaorientáció módszertanát használva csökkenthetővé válhatnak a lemorzsolódás és a sikertelen iskola-, szakma- vagy továbbtanulási irány megválasztásának kockázata.Megjelent
2023-08-30
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok