Az Európai Oktatási Térség és Magyarország

Authors

  • Borbély-Pecze Tibor Bors
  • Borbély-Pecze Mariann

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.491

Abstract

Education and Training (E&T) has long played a marginal role in European cooperation. As an activity falling within the competence of the Member States, Community cooperation has focused mainly on the use of human capital (see free movement of workers). In essence, it is only in the last 30 years, in the context of the extension of open method of coordination (OMC), that education policy/matters have become a broad education policy/matter and all its sub-sectors (public education, youth vocational training, higher education, adult education and training), based on European and, within that, EU common grounds (Halász, 2012). The concept of the European Education Area is a continuation of this thinking. The concept is based on five priorities and seven key indicators for the period 2021-2030 (Eurostat, 2021). Of the three key indicators of the Porto Social Summit (7 May 2020), one specifically targets lifelong learning (LLL) (at least 60% of adults in education and training by 2030 and at least 47% of 25–64-year-olds in education and training by 2025). (European Council, 2021b). For young people, the interpretation and use of PISA (Programme for International Student Assessment) data has become crucial, with digital and green competences being highlighted for the first time. This article describes the process by which these objectives have been developed and reviews where the EU as a whole and Hungary are in the process of achieving them.

Author Biographies

Borbély-Pecze Tibor Bors

Vezető munkaerőpiaci és pályaorientációs szakpolitikai tanácsadó, az Európai Bizottság az ETF, ILO, GIZ számára végzett tanácsadási tevékenységeket, habilitált egyetemi docens a Wesley János Lelkészképző Főiskolán, továbbá a Milton Friedman Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem tiszteletbeli docense. Az ELTE PPK, SE EFK és a BCE meghívott előadója. Az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola témavezetője.

A Magyar Pedagógiai Társaság alelnöke, a Pályaorientációs Szakosztály elnöke, a Nemzetközi Pályafejlesztési és Közpolitikai Központ (ICCDPP) elnökségi tagja, valamint az Egyesült Királyságban működő National Institute for Career Education and Counselling (NICEC) meghívott külföldi tagja.

Kutatási területe a pályaorientációs politika fejlesztése és értékelése globális szinten, különös tekintettel Európára és az úgynevezett átmeneti országokra.

Borbély-Pecze Mariann

Borbély-Pecze Mariann szociológus, főiskolai oktató, szakképzett diáktanácsadó- addiktológiai konzultáns, a Wesley János Lelkészképző Főiskola munkatársa, a SE EFK meghívott előadója, 20 éve vesz részt szociális munkások, addiktológiai konzultánsok képzésében. Fő oktatási területe a társadalmi egyenlőtlenségek és a társadalomtudományi kutatás módszertana.

Published

2022-03-30

Issue

Section

Tanulmányok