A duális képzés eredményességre gyakorolt hatása

Zsófia Kocsis

Abstract


Világszerte kihívást jelent a felsőoktatási intézményeknek, hogy képzéseivel előkészítse a hallgatók munkaerőpiaci elhelyezkedését. A felsőoktatási politikai reformok keresik a megfelelő megoldást erre, s az egyik ilyen megoldásnak tekintjük a duális képzést. A duális képzés célja az egyetemek és a munkaadók közötti kooperáció támogatása, amelynek többek között a német szakképzésben vannak hagyományai (Baethge & Wolter, 2015; Göhringer, 2002). Tanulmányunkban kvantitatív és kvalitatív adatokra támaszkodva vizsgáljuk a Magyarországon 2015-ben indult duális képzés és a hagyományos típusú képzésben résztvevő hallgatók tapasztalatit, valamint a munka és a tanulás integrációját, és az eredményességi percepciókat. Arra a kérdésre kerestük a választ, hogy melyik hallgató csoportnak jobb a tanulmányi eredménye, s milyen fejlődést érzékelnek a munkavégzéssel kapcsolatos képességeikben. Eredményeink azt mutatták, hogy a duális hallgatóknak jobbak a tanulmányi eredményeik, mint a hagyományos képzésben lévőké. A kutatás interjús részében fény derült arra, hogy a hallgatók jelentős képességfejlődést érzékelnek, azonban eredményeink további kvantitatív eljárások lebonyolítására hívja fel a figyelmet.

Universities worldwide are challenged to prepare their students for expectation of the labor market. Higher education policy reforms are looking for the right solution, our opinion is that a dual education can be one of the best solution. The purpose of dual education is to confirm relationship between higher education institutions and employers, which has traditions in German vocational training (Baethge & Wolter, 2015; Göhringer, 2002). In our research based on quantitative and qualitative data, we examine the experiences of students in dual education and traditional education, the balance between work and study, and the academic performance of students.  During the research, we tried to find the answer to the questions of which student group had better academic achievement and how they thought improvement in their abilities. The results have shown that dual students have better academic performance than those in traditional education. Based on the qualitative part of the research, the students perceive significant development of skills.  Our results encourage us to call for further quantitative procedures.


Full Text:

PDF HTML


DOI: http://dx.doi.org/10.3311/ope.367

Refbacks

  • There are currently no refbacks.