A tanulási zavarral küzdő gyermekek eredményessége a tehetséggondozás és az iskolán kívüli sporttevékenység alapján

Szerzők

  • Roland Hegedűs

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.605

Absztrakt

A tanulmányban áttekintésre kerülnek a főbb tehetséggondozási modellek és azok fejlődése, valamint a tanulási zavarok meghatározása és azok jellemzése. A tanulmány célja annak kiemelése, hogy a tanulási zavar nem zárja ki azt, hogy valaki tehetséges legyen. A tehetséggondozás azért is fontos minden társadalmi csoport számára, mert ha az egyén ki tudja bontakoztatni a tehetségét, akkor az pozitív hatással lehet a jövőjére. A tanulmány a 2019. évi Országos kompetenciamérés 6. osztályos adatbázisában elemezi a tehetséggondozáson, az iskolán kívüli sportfoglalkozáson való részvétel hatását a tanulási zavarral küzdő tanulók szövegértés és matematika teljesítményekre. Az eredmények szerint a tanulási zavar típusától függően, de többségében azok a gyermekek, akik részt vesznek ezeken a tevékenységeken, jobb teljesítményeket érnek el. Az eredményekből az is látszik, hogy az iskolán kívüli foglalkozásokon a jobb családi háttérrel rendelkezők vesznek részt, vélhetően a fizetős tevékenységek miatt, ezért a civil szférának abban lehetne jelentősége, hogy ingyenes lehetőségeket biztosítsanak azok számára, akik ezt nem engedhetik meg maguknak.

Információk a szerzőről

Roland Hegedűs

Hegedűs Roland (1989-) biológus, biológia-földrajztanár és gyógypedagógus, a neveléstudományok doktora, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Pedagógiai Karának egyetemi docense. Kutatási területe a területi egyenlőtlenség, a tanulási zavarral küzdő gyermekek tanulmányi teljesítménye és oktatásuk jellemzői. Magyar, angol és német nyelven ad elő konferenciákon, illetve publikál; valamint monográfiával is rendelkezik. Több szakmai szervezet tagja, munkáját számos díjjal ismerték el. E-mail: hegedusroland1989@gmail.com

##submission.downloads##

Megjelent

2024-04-10

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok