Globális kérdések a felnőttkori tanulás és nevelés jelenében

Béke és fenntarthatóság

Szerzők

  • András Benedek Budapest University of Technology and Economics

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.604

Absztrakt

Sokat mondó a cím, Béke és fenntarthatóság, egy nemzetközi felnőtt-tanulási konferenciáról szóló (Kisinyov/Chișinău – 2023. november 9-11.) beszámoló elején. A két kulcskifejezés egy időben jelent sajátos aktualitást és globális kihívást. A világ számos térségében zajlanak súlyos fegyveres konfliktusok, közvetlen szomszédságunkban is immár közel két éve. S bár a háborúk az okokat tekintve különbözőek, azonban a drámai következményeiket illetően azonos jellemzőik vannak, felmérhetetlen károkkal jár az emberi szenvedés. A globális felmelegedés, az azt kísérő klíma-változás és természeti katasztrófák hatása szintén „háborús” pusztítással jár. Mindezek megelőzése, a már elszenvedett károk enyhítése indokolt módon helyezte a cím két fő elemét – béke és fenntarthatóság fogalmat – egymás mellé. Mindehhez a pedagógia diszciplína pedig olyan tág kereteket teremtett, a felnőttek tanulásának nemzetközi problematikája által, mely a nevelés konstruktív szerepének szempontjából különösen időszerű elemzési kereteket biztosíthat.

Információk a szerzőről

András Benedek, Budapest University of Technology and Economics

Villamosmérnök, mérnöktanár (BME), művelődés szociológus (ELTE), 1982 óta tanít a felsőoktatásban, 1986-tól a Budapesti Műszaki Egyetemen, ahol 1996-ban habilitált, 1998-ban egyetemi tanári kinevezést kapott. 2004-ben lett az MTA doktora. 1991-2006 között az államigazgatásban dolgozott helyettes államtitkárként és közigazgatási államtitkárként. 2005-2009 között a BME GTK Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet alapító igazgatója. 2005-2015 között a BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője, 2007-2015 között a BME Mérnöktovábbképző Intézet igazgatója, 2012-2015 között a BME Tanárképző Központ főigazgatója volt. Jelenleg az MTA-BME Nyitott Tananyagfejlesztés Kutatócsoportot vezeti és a Műszaki Pedagógia Tanszék szakirányú továbbképzési csoportjának vezetője. A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke (2009-2017), 1996 óta választott tagja az MTA Pedagógiai Bizottságának. A MAB Tanárképzési Bizottságának tagja, társelnöke (2014-), a Szakképzési Innovációs Tanács tagja (2018-). Fő kutatási szakterületei: a szakképzés szerkezete, a szakképzés és felnőttképzés pedagógiája, formális és informális tanulás, mobil és vizuális tanulás, online közösségi tananyagfejlesztés.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-04-10

Folyóirat szám

Rovat

Projektekről