Az informális tanulás jelentőségének felértékelődése korunkban - a szabadidő-felhasználás jelentősége a pályaválasztásban

Szerzők

  • Edina Mohos
  • Mária Kraiciné dr. Szokoly

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.579

Absztrakt

A 21. századra az élethosszig tartó tanulás fogalma széles körben ismertté, a mindennapi életben és a munkaerőpiacon betöltött szerepének fontossága elfogadottá vált. Amig korábban a tanulásnak főként a formális, iskolához kötődő területe volt meghatározó, az új évezredben a nem formális és az informális színterén megvalósuló területei kerültek reflektorfénybe, és egyre inkább megkerülhetetlenné vált a szakképzés és a munka világában az informális tanulás értelmezése és elismerése. A digitális technológia elterjedésével a tanulás minden területe új színtérrel bővült, hiszen a digitális platformok mindegyike jelentősen bővíti a tanulási lehetőségeket, átalakítja a szokásokat, nem utolsó sorban gazdagítja az informális tanulás világát is. A tanulmány – egy kismintás, egyetemi hallgatók körében végzett pilot jellegű kutatás kapcsán - az informális tanulás fogalmára és színterei közül a szabadidő területére reflektál és felhívja a figyelmet a pályaorientáció és az iskolai oktatáson túli területeken megszerezhető és kompetenciák és skillek munkaerőpiaci jelentőségére. A téma fontosságát jelzi, hogy 2023-ban az előzetes tudás beszámításának feladatai a szak- és felnőttképzés, valamint a felsőoktatás területén jogszabályban előírt módon napirendre került.

Szerző életrajzok

Edina Mohos

PhD hallgató. ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi Doktori Iskola. ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet. Kutatási területe az informális tanulás és a pályaorientáció kapcsolata a szabadidő-felhasználás tükrében.

Mária Kraiciné dr. Szokoly

Kutatási területe a pedagógus-andragógus szerepek és kompetenciák, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok képzés útján történő felzárkóztatása, a felnőttképzés módszertana problémakörének vizsgálatára irányul.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-01-28

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok