Az SNI és BTMN tanulók ellátása az új szakképzési szabályozásban

Szerzők

  • József Palotás

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.560

Absztrakt

Cikkemben az SNI és a BTMN tanulók ellátásának, kedvezményeinek szabályait mutatom be a köznevelésről leválasztott, 2019 utáni szakképzési szabályozás feldolgozásával. Munkám során a dokumentumelemzés és az összehasonlító pedagógia módszereit alkalmazom. A köznevelés és a szakképzés jogszabályi környezetének szétválasztása az érintett iskolatípusok, valamint azok történeti kontextusainak vizsgálatát is indokolta. A szakképzés szabályozása és intézményei meghatározóan az integrált SNI és BTMN ellátás színterei. Áttekintem a szakképző iskolai, a technikumi, a műhelyiskolai SNI és BTMN szakmai oktatás jellemzőit, kitérve a tanulmányok alatti és a tanulmányok utáni vizsgákra is. A szegregált oktatás a köznevelési intézményként definiált, de szakképzési feladatokat is ellátó szakiskolában jellemző, ezért a szakiskolára, mint a köznevelés és szakképzés határterületén működő iskolatípusra is indokolt a kitekintés.

Információk a szerzőről

József Palotás

2018 óta a Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán szakképzési és továbbképzési igazgató, 2016 óta címzetes egyetemi docens.  A Pedagógusok Szakszervezete szakértőjeként és a Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete elnökeként civil szakmai tevékenységet is ellát. Kutatási területe a szakképzés szabályozásának, intézményrendszerének rendszerszintű, összehasonlító vizsgálata.

##submission.downloads##

Megjelent

2023-08-30

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok