A szakképzésben tanulók képzés utáni jövőképe

Szerzők

  • Dóra Czirfusz Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola; Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal
  • Sándor Lénárd Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.539

Absztrakt

A tanulmány arra keresi a választ, hogy a szakképzésben tanulók jövőképe milyen összefüggést mutat a szociodemográfiai változók, az iskolához való hozzáállás, a munkaerőpiaci tájékozottság és a szakmai elkötelezettség mentén. Kitér továbbá a jövőjükben bizonytalan, NEET-veszélynek kitett tanulók arányára és a jelenség kapcsán azonosítható rizikófaktorokokra. Az eredmények a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal Pályakövetési felmérésnek végzős tanulóit célzó almintája alapján készültek (n=4012). A tanulmány során elvégzett elemzések alapján kiderült, hogy a szakképzésben tanulók közel kétharmada tervez átlépni a munkaerőpiacra a tanulmányok befejezését követő három éven belül. Az előzetes várakozásoknak megfelelően a magasabb szülői végzettség stabilabb jövőképhez vezet, a családi háttér szerepe tehát – különösen anyai oldalon – nagyon lényeges a későbbi munkavállalás sikerének szempontjából is. A dolgozni vagy tanulni tervezők tájékozottabbak a munkaerőpiaci lehetőségekkel kapcsolatban, és elkötelezettek a szakmájuk iránt. Az adatok alapján a jövőjükben bizonytalan, NEET veszélynek kitett tanulók aránya 10,2%. A NEET-veszély megelőzéséhez az anya iskolai végzettsége, a szakmai elkötelezettség és munkaerőpiaci tájékozottság magasabb szintje járul hozzá.

##submission.downloads##

Megjelent

2023-07-03

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok