A „vasúti tanfolyam” története mint a vasúti felnőttképzés első intézményesült formája

Szerzők

  • Csaba Sándor Horváth

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.232

Absztrakt

A tanulmány alapvetően a vasúti szakemberképzés intézményesülésének kezdeti fázisát mutatja be. Magyarországon 1846-ban nyílt meg az első – gőzüzemű – vasútvonal Pest és Vác között, amelyet egyre több vaspálya kiépítése követett. A kötöttpályás közlekedési eszköz működtetése egyre nagyobb számban igényelte a szakembereket. A vasúti dolgozók képzése azonban 1872-ig kivétel nélkül helyi (állomási) és gyakorlati szinten folyt. 1872-től jelent meg a pesti Kereskedelmi Kamara szervezésében az első szervezett vasút tanfolyam, amely a kezdeti sikerei után egyre kevésbé volt népszerű, végül meg is szűnt. Ugyanakkor 1887-ben sokkal professzionálisabb formában Baross kezdeményezésére ezt a vasúti tisztképzés követte.***This essay is presenting basically the initial phase of the institutionalisation of education of railway specialists. The first railway line – operating by steam – was opened in 1846 between Pest and Vác, which more and more new lines have followed. The operation of the fixed line traffic vehicle demanded more specialists. But the education of railway workers took place solely on local (railway station) and practical level until 1872. The first planned railway training operating by Trade Chamber in Pest was opened in 1872, which was less and less popular after its initial success, finally it finished. Nevertheless the railway officer training followed it with Baross’ initiative in more professional form in 1887.

Információk a szerzőről

Csaba Sándor Horváth

Dr. Horváth Csaba Sándor 1983-ban született Kapuváron, jelenleg Fertődön él. Győrben a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karán dolgozik a Bölcsészettudományi és Humánerőforrás-fejlesztési Tanszéken adjunktusként. Fő kutatás területe a vasút története, gazdasági, társadalmi és kulturális hatásai. Disszertációját a MÁV és a GYSEV egyes helyiérdekű vasútjainak a gazdasági és társadalmi hatásairól írta az északnyugat-dunántúli régióban 1920-ig. Főszervezője az Országos Vasúttörténeti Konferencia-sorozatnak.

##submission.downloads##

Megjelent

2018-02-06

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok