Students with disabilities in higher education

Authors

  • Dunás-Varga Ildikó
  • Kraiciné Szokoly Mária

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.521

Abstract

The study aims to draw attention to the situation of learning and further education of young people with disabilities, especially in view of the fact that the proportion of students with disabilities in higher education in Hungary is low by international comparison. The institutional possibilities and methods of supporting their learning are burdened with numerous obstacles, and the necessary information often does not reach the persons concerned. However, the success of learning for students with disabilities depends to a large extent on the supportive organisational culture of the university, and the accepting and inclusive attitude of lecturers, staff and fellow students. The paper touches on the international and national policy and legislative background describes participation rates, discusses the links between qualifications and employment, and concludes with a brief description of ELTE's practice. 

Author Biographies

Dunás-Varga Ildikó

Dunás-Varga Ildikó gyógypedagógus, emberi erőforrás tanácsadó szakokon végzett az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, abszolvált doktori hallgató az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskolában és jelenleg egyetemi tanársegéd az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon. Kutatásaiban fogyatékossággal élő személyek oktatási és munkaerőpiaci esélyegyenlőségének, részvételének kérdéséire fókuszál.

Kraiciné Szokoly Mária

Kraiciné Szokoly Mária címzetes egyetemi docens az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézetben. Több mint 30 éve dolgozik a felsőoktatásban, több szak alapítója és indítója, pedagógiai és felnőttképzési szakértő. Kutatási területe a pedagógus-andragógus szerepek és kompetenciák változása, a felnőttképzés módszertani megújítása, valamint a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok kulturális eszközökkel történő segítése. A Magyar Pedagógiai Társaság alelnöke, tagja az MTA Pedagógiai Bizottság Andragógiai Albizottságának, szerkesztő bizottsági tagja az Új Pedagógiai Szemle és a nevelestudomany.elte.hu online folyóiratnak.

Published

2022-11-14

Issue

Section

Eszmélés