Távoktatás másként

Authors

  • András Benedek

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.387

Abstract

Magyarországon a legnagyobb távoktatási hallgatói létszám a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem pedagógus szakirányú továbbképzéséhez kapcsolódik. Jelen írás érzékelteti, hogy a távoktatás iránt elkötelezetteket, a képzés fejlesztőit és szervezőit, milyen váratlanul értek azok a hírek, melyek március elején világszerte jelezték, hogy az oktatási rendszereknek a távolléti oktatásra történő gyors átállás kihívásával kell szembenézniük. Az elmúlt negyed században mintegy 27 ezer hallgató végzett programjainkon, melyeket korszerű oktatási keretrendszerben, kiváló szakmai konzulensekkel, innovatív oktatási formákban és módszerekkel valósítunk meg. Március 10-én az elsők között döntöttünk arról, hogy az online oktatásra történő átállás forgatókönyvét kidolgozzuk, májusban ennek eredményeként az elektronikus keretrendszer alkalmazásával sikeresen szigorlatoztak 44 tankörben 596-an. Június első két hetében pedig eredményesen záróvizsgáztak 375-en, teljesítve mindazon képzési követelményeknek, melyek az adott végzettségek - közoktatási vezető, mentortanár, mérés-értékelés szakértő, mestervezető - szakképesítés megszerzéséhez előírtak. In Hungary, it is the further training in pedagogical specialization at the Budapest University of Technology and Economics that has the highest number of students in distance education. This paper presents how unexpectedly those devoted to distance education, the developers and organizers of the training, were affected by the news that, at the beginning of March, indicated that the education systems had to face the challenges of rapid shift to remote learning all over the world. During the latest 25 years, about 27 thousand students have completed our educational programs that have been implemented in an up-to-date educational framework system, with excellent vocational consultants and using innovative educational forms and methods. On March 10th, we were one of the first to decide about elaborating the schedule of shifting over to online education, and as a result, in May, 596 persons in 44 learning groups successfully took their comprehensive examinations by applying the electronic framework system. During the first two weeks of June, 375 persons took their final exams, meeting all the training requirements that were prescribed to get the relevant qualifications (leader in public education, mentor teacher, expert of measuring and evaluation and master leader).

Author Biography

András Benedek

Villamosmérnök, mérnöktanár (BME), művelődés szociológus (ELTE), 1982 óta tanít a felsőoktatásban, 1986-tól a Budapesti Műszaki Egyetemen, ahol 1996-ban habilitált, 1998-ban egyetemi tanári kinevezést kapott. 2004-ben lett az MTA doktora. 1991-2006 között az államigazgatásban dolgozott helyettes államtitkárként és közigazgatási államtitkárként. 2005-2009 között a BME GTK Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet alapító igazgatója. 2005-2015 között a BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője, 2007-2015 között a BME Mérnöktovábbképző Intézet igazgatója, 2012-2015 között a BME Tanárképző Központ főigazgatója volt. Jelenleg az MTA-BME Nyitott Tananyagfejlesztés Kutatócsoportot vezeti és a Műszaki Pedagógia Tanszék szakirányú továbbképzési csoportjának vezetője. A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke (2009-2017), 1996 óta választott tagja az MTA Pedagógiai Bizottságának. A MAB Tanárképzési Bizottságának tagja, társelnöke (2014-), a Szakképzési Innovációs Tanács tagja (2018-). Fő kutatási szakterületei: a szakképzés szerkezete, a szakképzés és felnőttképzés pedagógiája, formális és informális tanulás, mobil és vizuális tanulás, online közösségi tananyagfejlesztés.

Downloads

Published

2020-08-14

Issue

Section

Tanulmányok