A munka, magánélet és a tanulmányok közti egyensúly használata a felsőoktatásban tanuló diákok körében

Authors

  • Virág Óvári
  • Mónika Perger

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.292

Abstract

A tanulmány célja a felsőoktatásban tanuló diákok elképzeléseinek, igényeinek, kihívásainak megismerése a munka-magánélet-tanulmányok egyensúlyával összefüggésben, valamint annak feltérképezése, hogy milyen támogatási formákat várnak a fiatalok a munkaadójuktól, képzőhelyüktől. A vizsgált mintát Magyarország két vezető oktatási intézményének, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói alkották, akik a tanulmányaik mellett már dolgoznak is. Fő módszertani eszköz online kérdőív volt, mely három nagyobb témakört tartalmazott:demográfiai kérdések és általános információk; képzőhellyel/munkahellyel kapcsolatos elvárások, támogatási formák; munka-magánélet-tanulmányok közti egyensúlyt vizsgáló kérdések (Grzywacz & Marks, 2000, valamint Gadanecz és mtsai, 2012 alapján). A vizsgálatban összesen 101 fő vett részt, 59 nő és 42 férfi. A kitöltők közel azonos arányban érkeztek a BME-ről (56 fő) és a BCE-ről (45 fő). Az eredmények igazolják, hogy fiatalok elképzeléseinek meghatározó részét alkotja a munka-magánélet egyensúly megteremtése, s a munkahelyek egyre inkább segítik ezt. Fontos azonban, hogy a képzőhelyek is lépést tartsanak, ám a hallgatók támogatása az oktatási intézmények részéről még kevésbé jellemző.Úgy tűnik, hogy manapság leginkább rugalmassággal, előrejutási lehetőségekkel, kihívást jelentő feladatokkal, magas szintű támogatással lehet vonzóvá tenni a munkahelyeket és megtartani, elkötelezni a fiatal tehetségeket.Research of the balance between work, personal life and university studies among higher education studentsThe purpose of the study was to discover the ideas, needs and challenges of college students in connection with the balance of work, personal life and studies. As part of our work we also examine what kind of support they expect from their employers and educational institutions. The target group of the research consists of the students of the two leading educational institutions in Hungary: the Budapest University of Technology and Economics, and the Corvinus University of Budapest. We restricted the circle of students only to those who are already working besides their studies. As main methodological tool was an online survey which can be divided into three major topics: demographical questions and general information; questions regarding expectations; questions examining the balance between work, personal life and studies (based on the studies of Grzywacz & Marks, 2000, and Gadanecz et al., 2012). Altogether 101 people participated in the research, 59 female and 42 male. The quantity of students from the two universities were almost equal (BME: 56 person, BCE: 45 person).The results prove that life-work balance constitutes as a huge part of the expectations of the youngsters – and workplaces are more and more enhancing to establish this. Although, it would be important from the part of the universities to support this as well but for now this doesn’t usually happen. It seems that nowadays flexibility, the possibility of growth, challenging tasks and a high level of support can make work places tempting – moreover, keep and commit young talents.

Author Biographies

Virág Óvári

Okleveles pszichológus, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen 2017-ben szerzett kitüntetéses diplomát munka- és szervezetpszichológia szakirányon. Diplomamunkájában az Y generációt érintő, munka-magánélet-tanulmányok kapcsolatát vizsgálta. Jelenleg HR területen dolgozik egy nagyvállalatnál, a mindennapokban toborzás-kiválasztás támogatásával foglalkozik.


 

Mónika Perger

Pszichológus, pszichológia szakos középiskolai tanár és pedagógiai szakpszichológus. 2003-ban szerezte PhD fokozatát a Debreceni Egyetemen. Oktatott a DE Egészségügyi Főiskolai Karán és a SZIE Alkalmazott Bölcsészeti Karán. 2009-től a BME GTK Ergonómia és Pszichológia Tanszékén egyetemi adjunktusként dolgozik. Fő kutatási területe a felsőoktatás, mint munkahely: oktatói és hallgatói sikeresség, oktatói identitás, munkahelyi interperszonális kapcsolatok.

Downloads

Published

2019-02-27

Issue

Section

Munkaügyi Szemle