Career Socialisation and Professional Identity

Szerzők

  • Nóra Hegyi-Halmos

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.570

Absztrakt

In society and the labour market, we have different positions and statuses, and we have to perform the tasks that go with those roles. According to traditional role theory in social psychology, "a role is a specific mode of response, an indoctrinated, habitual, automatic and mostly unconscious chain of behaviour that takes place in the context of typical social attitudes, emotions and self-identifications." (Buda, 1965 quoted in Csepeli, 2001, 102-103) The elements of behaviour required to occupy a status or position are determined by the roles that the occupant of the status must perform. These roles are associated with attitudes, values and behavioural patterns (Hidy, 2001). In the case of occupations and professions where the roles and tasks can be clearly described (doctor, teacher, architect), the set of roles required can be more easily formulated. In many cases, however, the positions (occupations) on the labour market today require a more varied set of roles from the individual, and it is more difficult to clarify the roles, since these occupations do not have rigid position descriptions, but are rather loosely defined and highly variable (Goffman, 1978). One such occupation is that of community organiser, where it is possible to function successfully in a wide range of fields, even with different attitudes and strengths. Identity formation in careers with such a complex set of roles is therefore difficult, even though a strong professional identity is an important prerequisite for success in any profession.

Információk a szerzőről

Nóra Hegyi-Halmos

Hegyi-Halmos Nóra PhD egyetemi adjunktus az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézetben. Másfél évtizedes felsőoktatási pályafutása során elsősorban az emberi erőforrás fejlesztés, az emberi erőforrás menedzsment, a karriermenedzsment, a tudásmenedzsment és a kompetenciafejlesztés területéhez tartozó kurzusok kapcsolódtak a nevéhez, melyeknek nemcsak oktatója, hanem tananyagfejlesztője is. Kutatási területe: a pályaorientáció, a szakmai identitás, a szakmai kompetenciák mérése és fejlesztési lehetőségei, valamint a validációs rendszerek felsőoktatásban való szerepe. Tagja a MTA Pedagógiai Bizottság Andragógiai Albizottságának és ELTE képviselője a Mellearn Hálózatnak, számos felsőoktatásfejlesztési projekt szakértője.

##submission.downloads##

Megjelent

2023-11-30

Folyóirat szám

Rovat

Consciousness