A munka és a tanulmányok kölcsönhatása a STEM területeken
DOI:
https://doi.org/10.3311/ope.514Absztrakt
Hazai és nemzetközi szinten is egyre több kutatás foglalkozik a hallgatói munkavállalás témájával, ugyanis a tanulmányok melletti munkavégzést növekvő tendencia jellemzi (Hámori et al., 2018). A kutatások fókuszában gyakran a munkavégzés tanulmányi eredményességre gyakorolt hatása áll, amelyet a hallgatói lemorzsolódás egyik lehetséges tényezőjeként azonosítanak (Kovács et al., 2019; Kocsis & Pusztai, 2020). A munkavégzés csökkenti a tanulmányokra fordított időt, ezáltal távol tartja a hallgatókat az egyetemi élettől és az intézményi beágyazódástól, s növeli a lemorzsolódási kockázatot (Kovács et al., 2019). A STEM (természettudományi, informatikai, műszaki és matematikai képzések) tudományterületek egyik jellemzője a magas lemorzsolódási arány, amelyet számos tényező magyarázhat, amelyek közül kiemelkedő a tanulmányok melletti munkavállalás (OECD, 2019). Kutatásunk újszerűsége elsősorban az alkalmazott módszertanban rejlik, ugyanis a STEM területek hallgatóinak munkavállalási jellemzőit és egyetemi pályafutását leggyakrabban kvantitatív módszerekkel kutatták. Kutatásunkban dolgozó hallgatókkal készítettünk interjúkat (n=12), akiket hólabda módszerrel választottunk ki, akik a STEM területeken tanulnak. Vizsgáltuk, hogy a diákok anyagi és társadalmi háttere mennyire befolyásolta a munkavégzés motivációját. Elemeztünk a munkavállalás egyetemi pályafutásra gyakorolt érzékelt hatását. A mintában szereplő hallgatók lemorzsolódásának rizikófaktoraként nem a tanulmányok melletti munkavégzést azonosítottuk, hanem a szak iránti érdeklődés és motiváció elvesztését. Bizonyos limitációk figyelembevételével átgondolásra alkalmas eredményeket kaptunk. A lemorzsolódást előrejelző tényezők között az intézményi szintű hatások kerültek előtérbe. Javaslataink között szerepel a felsőoktatás-pedagógia megújítása, a problémamegoldásra, kreativitásra irányuló projektmunkák és a gyakorlatorientált kurzusok előnyben részesítése, melyek a munkaerőpiacon felértékelt kompetenciák fejlesztéséhez is hozzájárulhatnak a tanterem falain belül.Megjelent
2022-11-14
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok