Az elmélet és a gyakorlat integrációja a munkaalapú tanulás gyakorlatában egy egyetemi mesterszak szakmai gyakorlatának vizsgálata kapcsán

Authors

  • Kraiciné Szokoly Mária
  • Kovács Zsuzsa
  • Schiller Emese

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.496

Abstract

According to the most common criticism of today’s tertiary education, there exists a considerable distance between the objectives, content, and methods of university education and the rapidly changing expectations of the economy and the labour market. There can be several factors behind this phenomenon; however, if one aims at defining the key focus of the problem concerning the establishment and development of professional identity and the steady appreciation of work-based or on-the-job training; as a part of this, several issues can be found with regards to the nature, proportion, and content of the theoretical and practical training. The reason for this is that obtaining a formal qualification, such as a vocational certificate or a university degree, means only the beginning of one’s career, followed by a long process of self-directed development. (Kovács & Csaba, 2021). Work-related professional learning and professional development processes obtain considerable complexity (Zagir et al., Dorner, 2021), emphasizing the relevance of authentic work experience and practice that influences professional development, which can refer to both participation in formal professional development programs and learning from professionals, exchanging experiences or communicating problems in which out-of-work experiences are continuously integrated. In the course of the pilot study - as a starting point for later research on a larger sample - we examined the characteristics of work-based learning within the framework of the ELTE PPK human resource consulting master's internship. We aimed to find out whether university, theory-based training and work-based learning are integrated. Further, we also wanted to investigate by what means the internship may contribute to the practical application of the knowledge acquired during university education. The target group of the research consisted of alumni of the department, among whom we conducted survey studies by using an adapted version of internationally accepted and validated research instruments (Ackermann, 2012; Nghia, 2019). This research is directed to focus on several issues with regards to the integration of theory and practice of work-based learning and outlines the main findings of the pilot research. The present study concerns a minor part of the first results of the pilot research, with the aim of sharing the authors’ experiences and generating a discourse concerning the integration of theoretical knowledge in practice during tertiary education.

Author Biographies

Kraiciné Szokoly Mária

Kraiciné Szokoly Mária címzetes egyetemi docens az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézetben. Több mint 30 éve dolgozik a felsőoktatásban, több szak alapítója és indítója, pedagógiai és felnőttképzési szakértő. Kutatási területe a pedagógus-andragógus szerepek és kompetenciák változása, a felnőttképzés módszertani megújítása, valamint a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok kulturális eszközökkel történő segítése. A Magyar Pedagógiai Társaság alelnöke, tagja az MTA Pedagógiai Bizottság Andragógiai Albizottságának, szerkesztő bizottsági tagja az Új Pedagógiai Szemle és a nevelestudomany.elte.hu online folyóiratnak.

Kovács Zsuzsa

Dr. Kovács Zsuzsa az ELTE PPK, Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment intézet adjunktusaként a felnőttek tanulásával és innovatív támogató lehetőségeivel foglalkozik, valamint a Szervezeti és Munkahelyi Tanulás kutatócsoport tagja. Kutatási területei az autonóm és önszabályozott tanulás támogatása a munkahelyen, nemzetközi projektekben a szakmai tanulás és az oktatói professzionalizáció témakörében végzett kutatói, valamint fejlesztő tevékenységet.

Schiller Emese

Schiller Emese, állami ösztöndíjas doktorandusz hallgató, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskolájának hallgatója. Doktori disszertációs kutatása az időskorúak körében alkalmazott tanulás-módszertani tanácsadás kérdéseit vizsgálja. 2011-ben kezdte el tanulmányait tanári mesterképzésen miután kitűnő eredményt ért el a diszlexiás nyelvtanulással kapcsolatban megírt szakdolgozatával. 2014-ben abszolvált, a mesterszakos diplomája az autonóm tanulási képesség fejlesztésének lehetőségeivel foglalkozott. Doktori tanulmányai mellett idegennyelvtanárként dolgozik egy időskorú nyelvtanulókra specializálódott nyelviskolában.

Published

2022-03-30

Issue

Section

Tanulmányok