A nyitott és távoktatás, élethosszig tartó tanulás uniós politikáinak összefüggéseiről (1990-2021)
DOI:
https://doi.org/10.3311/ope.493Absztrakt
A szerzők gondolatai, tapasztalatai az elmúlt 31 évről: az egész életen át tartó tanulás, a versenyképes tudásalapú társadalmak, de egyben a személyes kiteljesedés, a társadalmi kohézió és az aktív állampolgárság strukturáló elemeiről. Az Európai Bizottság 2000-ben memorandumot bocsátott ki az egész életen át tartó tanulásról, amely megerősítette az oktatás és képzés terén folytatott politikai együttműködés alapját Az EU-memorandum a nyílt és távoktatásról (1991) az oktatáshoz és képzéshez való hozzáférés és részvétel kiterjesztését célozta. Az EU egész életen át tartó tanulási politikájának közgazdasági kerete és retorikája hajlamos elfedni a méltányosság, az állampolgárság és európai identitás fontos elemeit. A Lisszaboni stratégia céljai közül az egész életen át tartótanulás területén az EU csekély előrehaladást ért el. A kapcsolódó neveléstudományi elméletben új elem a lifelong-lifewide learning koncepciója. A holisztikus jövőképben a munkaerő/piacközpontú helyett a tanulóközpontúmegközelítés az elsődleges. A nyílt és távoktatás az oktatás és az egész életen át tartó tanulás az európai politikai fősodorba került. A pandémia a történelem egyik legnagyobb szakmai fejlődését hozta az egyetemi oktatásba, elismerve ugyanakkor hogy a vészhelyzeti távoktatás nem minőségi online tanulás. Az EU megújított digitális oktatási keretrendszere (Digital Education Action Plan) figyelembe veszi a COVID-19 válság tapasztalatait és az európai oktatás strukturális kihívásait. A pandémia felgyorsította az online és a hibrid tanulás tendenciáit. Az alapvető problémák a tanárképzés és az infrastrukturális háttér gyengeségei és az EU tagországok oktatáspolitikai koherenciája maradtak. A távoktatásként, online tanulásként ismert szektor tényleges és értékes szerepet játszott az 1970-2020 közötti időszakban. A jövőben az online tanulás az oktatás autentikus részeként jelenik meg így integrálódása az egész életen át tartó tanulásba módszertani és technikai szempontból is magától értetődő.Megjelent
2022-03-30
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok