A digitális távoktatás felsőoktatási tapasztalatai: milyen tényezők magyarázzák a blended learning támogatottságát?

Szerzők

  • István Grajczjár
  • Krisztina Schottner
  • Zoltán Szűts

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.433

Absztrakt

A COVID19 járványhelyzet következtében más magyarországi felsőoktatási intézményekhez hasonlóan 2020-ban a Milton Friedman Egyetem is átállt a távoktatásra, amelynek tapasztalatairól kérdőíves felmérés készült 2020 nyári szemeszterének végén. Online vizsgálatunkban oktatókat (80%-os válaszadási arány) és hallgatókat (23%-os válaszadói arány) kérdeztünk meg a digitális oktatásra való átállás és az online oktatás előnyeiről, hátrányairól, általános tapasztalatairól. Célunk többek között az volt, hogy e tapasztalatok segítségével feltérképezzük a digitális oktatás fejlesztendő területeit intézményünkben és következtetéseket vonjuk le a jövőben alkalmazandó módszerekkel kapcsolatban. Kérdőívünk kitért a tanulási környezet, a tantermi tevékenységek, a tanulásszervezés és annak módszertana, az értékelés, a tartalom-, tananyagközvetítés és a kommunikáció jelenségeire is. Tanulmányunkban a tartalom-, tananyagközvetítés és a kommunikáció valós és késleltetett formáival kapcsolatos oktatói és hallgatói attitűdöket mutatjuk be és megvizsgáljuk a hibrid oktatási formák támogatottságát és a támogatottság okait. As a result of the COVID19 pandemic, Milton Friedman University as other higher education institutions in Hungary switched to distance education in 2020. The questionnaire survey presented in this paper was conducted at the end of its summer 2020 semester. In the online survey, the authors asked instructors (80% response rate) and students (23% response rate) about the advantages, disadvantages, and general experiences of transitioning to digital education and online education. The goal was to use these experiences to map the areas of digital education that need to be developed in our institution and draw conclusions about the methods to be applied in the future. The questionnaire also covered the learning environment's issues, classroom activities, learning organization, methodology, assessment, content development, curriculum delivery, and communication. In this study, the authors present teacher and student attitudes towards online learning (distant education) and investigate the support of hybrid forms of education and the reasons leading to this support.

Szerző életrajzok

István Grajczjár

 

2008 óta oktat a Milton Friedman (korábban Zsigmond Király Főiskola) Egyetemen, 2012 óta pedig a Bécsi Egyetemen. Korábban tanított az ELTE TÁTK-on, az MTA Politikai Tudományok Intézetének kutatójaként pedig számos hazai és nemzetközi kutatásban vett részt társadalmi gazdasági változásokkal, válságokkal, politikai radikalizmussal, munkaerőpiaccal kapcsolatos témákban.

Doktori fokozatát Budapesten az ELTE TÁTK-on szerezte (Disszertáció címe: Válság és változás: utak a jobboldali radikalizmushoz), egyetemi és doktori tanulmányait ösztöndíjasként többek között Berlinben, Eichstättben és Bécsben végezte, MTA fiatal kutatói és Bolyai János posztdoktori ösztöndíjban is részesült. 2012 óta a szociológia alapszak szakmai felelőse és 2018 óta a Nemzetközi és Politikatudományi Tanszék vezetője.

Krisztina Schottner

Tanulmányait az ELTE Tanárképző Főiskolai Karán (biológia-földrajz szak), majd az ELTE TTK-n (földrajz szak) folytatta, doktori fokozatát is az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerezte (Disszertáció címe: Az Amerikai Egyesült Államok külföldi működőtőke-exportjának területi szerveződése).

2001 óta az egykori Zsigmond Király Főiskola, később Egyetem, ma már Milton Friedman Egyetem oktatója.2007-től a Nemzetközi és Politikai Tanulmányok Intézetének intézetvezető- helyettese, 2016-tól az egyetem oktatási rektorhelyetteseként dolgozik és a Felnőttképzési és Pályázati Központot vezeti. Számos kutatásban vett részt a társadalmi, gazdasági folyamatokkal, a globalizáció kihívásaival és a munkaerőpiac átalakulásával kapcsolatos témákban.

Zoltán Szűts

Szűts Zoltán média-, digitális pedagógia- és információs társadalomkutató, az Eszterházy Károly Egyetem docense, a Digitális Kultúra Tanszék és a Neveléstudományi Doktori Iskola Digitális Pedagógia moduljának vezetője. A Milton Friedman Egyetem oktatója és kutatója. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen doktorált irodalomtudományból és habilitált szociológiából, az Eszterházy Károly Egyetemen doktorált neveléstudományból.

A világháló metaforái - Bevezetés az újmédia művészetébe (Osiris, Budapest, 2013), az Online - Az internetes kommunikáció és média története, elmélete és jelenségei (Wolters Kluwer, Budapest, 2018), és A digitális pedagógia elmélete (Akadémiai Kiadó, Budapest, 2020) szakkönyvek szerzője

##submission.downloads##

Megjelent

2021-06-07

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok