A szakmai pedagógusok (pedagógusi) pálya elhagyásának vizsgálata több dimenzióban 2.

Anetta Bacsa-Bán

Abstract


A pedagóguspálya vizsgálata az elmúlt évek során a figyelem középpontjába került, mind a pálya választásának, mind a pálya elhagyásának, vagy a pályaelégedettség tekintetében. A vizsgálatok fókuszba állítottak olyan pedagógus csoportokat, amelyek elégedettsége alacsony, s ezáltal pályaelhagyási aránya magas; e kutatások hívták fel a figyelmet a mérnöktanári, szakoktatói, szakmai tanári területekre a fent említett szempontok nyomán.

Vizsgálatomban a szakmai tanárok, mérnöktanárok pályán maradását, pályaelhagyását, azok összetevőit és jellemzőit kívánom feltárni. A vizsgálat központi kérdése az, hogy mely tényezők által vonzó a mérnöktanári/szakmai pedagógusi képzés és pálya.

A tanulmány első része az elméleti hátteret tekintette át, a második részben az empirikus vizsgálatot ismertetem.

In the past years, the survey of the teaching career has got in the limelight, equally in the respect of choosing the career and abandoning the career or the satisfaction on the career. Surveys have put such groups into focus which have a low degree of satisfaction and therefore a high degree of career abandoning. These surveys have called the attention on the fields of engineer-teachers, vocational instructors and trade teachers, on the basis of the above mentioned points.

In my present survey, I would like to reveal the components and characteristics of staying on career and career abandoning of engineer-teachers and vocational teachers. The central issue of my survey was to reveal the factors which make the engineer-teacher /vocational teacher training and career are attractive.

The first part of the study provided an overview of the theoretical background, the second part, now I present the empirical investigation.


Full Text:

PDF HTML


DOI: http://dx.doi.org/10.3311/ope.334

Refbacks

  • There are currently no refbacks.