A felsőoktatásban résztvevők jövőképének változása 2008 és 2018 között

István Hullám, Attiláné Tóth

Abstract


2008-ban és 2018-ban egyforma kérdőívvel végeztünk felmérést, mind a két esetben a felsőoktatás hallgatói között. Szerettük volna megtudni, hogy milyen tudományok fejlődésétől várnak változásokat, mely tudomány csoportokat tekintenek fontosnak a jövő emberének élete szempontjából. Fontos volt számunkra, hogy megtudjuk: milyennek képzelik el a jövő embereit? Milyen tulajdonságok lesznek a legjellemzőbbek a társadalom tagjaira? Ezekhez a kérdésekhez alternatív választást (rangsorolás nélkül) tettünk lehetővé. Az utolsó kérdésben arra kértük a válaszadókat, hogy írják le, milyen lesz az életük 20 év múlva. 2008-ban adott válaszok több esetben eltértek az elvárásainktól, ezért láttuk indokoltnak, hogy 10 év múlva megismételjük a felmérést. Sajnos az újabb válaszok sem hoztak megnyugtató eredmény. Úgy tűnik, hogy a szükségesnek tekinthető társadalmisággal szemben, a problémáktól való visszahúzódás, a befele fordulás, a passzivitás irányába mutatnak az elvárások. Fel kell figyelni arra, hogy mindezt a társadalom jövőbeli élete szempontjából igen fontos korosztály mondja, a saját jövőjéről.

In 2008 and 2018, we conducted surveys with identical questionnaires, in both cases among students in higher education. We wanted to find out about the fields of science they expected to grow and elicit changes, and the disciplines of science they considered important for the lives of future people. It was important for us to understand how they imagined people of the future and what characteristics they thought will be the most typical in society. We provided alternative choices for these questions (without ranking). In the last question, we asked the respondents to describe their life 20 years from now. The answers given in 2008 differed from our expectations in several aspects, and we saw it justified to repeat the survey after 10 years. Unfortunately, the results of the newest inquiry were not reassuring, either. It seems that instead of a social-mindedness that is admittedly considered necessary, expectations point to a retreat from issues, detachment, and passivity. It should be noted that this is a verdict given about its own future by a generation which is vitally important for the forthcoming life of society.


Full Text:

PDF HTML


DOI: http://dx.doi.org/10.3311/ope.303

Refbacks

  • There are currently no refbacks.