A képzettség és a foglalkozás közötti kongruenciával/inkongruenciával kapcsolatos megközelítések

Károly Zerényi

Abstract


A napjainkban kiteljesedő információgazdaságot többek között a bizonytalanság, a stabilitás hiánya jellemzi, amelynek hatására a munkaadók többnyire jól formálható, rugalmas munkavállalókat keresnek. Ennek megfelelően a munkaerőpiacon egyre inkább jellemző a kongruens mellett az inkongruens foglalkoztatás. A képzettség és a foglalkozás közötti kongruencia/inkongruencia típusai közül a legismertebb a vertikális, azaz a képzettség szintjének és a horizontális, azaz a szakterületi képzettségnek való megfeleltetés.  Emellett az inkongruenciához a képességek oldaláról további felosztások és fogalmak (például formális és valódi inkongruencia) is kapcsolódnak. Magyarországon a 2011-es népszámlálási adatok alapján a foglalkoztatottak 59%-a horizontálisan és 34,5%-a vertikálisan inkongruens foglalkozást végzett. Néhány speciális foglalkozástól eltekintve a foglalkozások jelentős része elvégezhető inkongruens végzettséggel is. Következésképpen a kongruencia kialakítását célzó munkaerő-keresleti megközelítések helyett a jövőben olyan oktatástervezésre van szükség, amely kielégíti a speciális tudás mellett az inkongruenciához kapcsolódó transzfertudás iránti munkaerőpiaci igényeket is.

***

Nowadays the unfolding IT-economy can be characterized by uncertainty and a lack of stability, therefore the employers are primarily looking for well fictile flexible employees. Thus, in addition to congruent, the incongruent employment is increasingly specific to the labour market. The best-known types of congruence/incongruence between qualification and occupation are vertical and horizontal adequacy. Besides, subject to skills the incongruence further divisions and concepts (e.g. formal and real mismatch) are also connected. In Hungary, based on 2011 census data 59% and 34.5% of the employees worked horizontally and vertically respectively. Apart from a few special professions the significant proportion of occupations can be also performed with incongruent qualification. In conclusion, such educational planning is needed in the future instead of the labour demand approaches for the development of congruence that will satisfy the needs of the labour market for transferable skills and specific knowledge as well.


Full Text:

PDF HTML


DOI: http://dx.doi.org/10.3311/ope.175

Refbacks

  • There are currently no refbacks.