The integrated education of SNI and BTMN students in vocational training – an institutional case study

Authors

  • Andrea Barkó
  • Ágnes Tóth

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.564

Abstract

The number of students with special educational needs or those with integration, learning, or behavioral difficulties is increasing among students in integrated vocational education and training, which poses a constant challenge to general knowledge, professional, and practical instructors. In our article, we want to present the proven good practices that we successfully apply at the Kandó Kálmán Technikum of Vocational Centre of Kecskemét during the education of students with special needs and the ones with integration, learning, or behavioral difficulties. Furthermore, our goal is to shed light on the problems and difficulties we experience during the professional education of students who require special attention.

Author Biographies

Andrea Barkó

2006 óta dolgozom a Kecskeméti SZC Kandó Kálmán Technikumban. Jelenleg munkavállalói ismeretek tantárgyat tanítok, valamint fejlesztőpedagógusi feladatokat látok el. Ezeken kívül az iskola és a centrum pályaorientációs, pályaszocializációs tevékenységében veszek részt.

Ágnes Tóth

1998 óta dolgozom a Kecskeméti SZC Kandó Kálmán Technikumban. A kezdetekben földrajzot és testnevelést oktattam. Az ebben az iskolában eltöltött évek alatt általános- majd szakmai igazgató helyettes lettem. Kollégáimmal folyamatosan próbálunk megújulni, hogy minél magasabb szakmai tudáshoz segítsük hozzá a különleges bánásmódot igénylő tanulóinkat.

Published

2023-08-30

Issue

Section

Tanulmányok