SNI és BTMN tanulók a szakképzésben: fogalmi keretek és statisztikai adatok
DOI:
https://doi.org/10.3311/ope.558Absztrakt
A tanulmány célja helyzetképet adni a sajátos nevelési igényű (SNI) és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (BTMN) tanulók jelenlétéről a magyarországi szakképzésben, a történeti kontextus, a témakörhöz tartozó legfontosabb alapfogalmak (fogyatékosság, sajátos nevelési igény, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, integráció és inklúzió) elemző áttekintésével és az elérhető oktatási nyilvántartások elemzésével. A 2022/23-as tanévben a szakképzésben az SNI tanulók aránya 6,2%, a BTMN tanulóké 5,9% volt. Mindkét populáció esetében mutatkoznak eltérések a férfiak és nők érintettségében, továbbá vármegyénként, évfolyamonként, fenntartók és ágazatok mentén. Az SNI tanulók aránya elmarad az országos átlagtól azokon a területeken, ahol a legmagasabb hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya, ami az ellátórendszer kapacitásaival, a diagnosztikus eljáráshoz, ennek nyomán a gyógypedagógiai, fejlesztőpedagógiai ellátáshoz való egyenlő hozzáféréssel kapcsolatos kérdéseket vethet fel. A tanulmány rámutat, hogy a szakképesítés megszerzésére irányuló képzésben akár szakképző, akár köznevelési intézményben részt vevő SNI és BTMN tanulók helyzetének átfogó feltárásához, illetve szektorokon átívelő, országos szintű beavatkozások megalapozásához szükséges a különböző oktatási nyilvántartások együttes kezelése, felhasználása.Megjelent
2023-08-30
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok