Az egyetemek megújításának egy lehetősége: a Tudásháromszög-modell

Szerzők

  • Kálmán Anikó

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.523

Absztrakt

Napjainkban a felsőoktatást az információs és tudásalapú társadalom igényeihez való egyre magasabb fokú érzékenység jellemzi. Az egyetemek prioritásként hangsúlyozzák az élethosszig tartó tanulást, ami valamilyen módon intézményi stratégiákban is megjelenik. Az élethosszig tartó tanulásra fókuszáló egyetemek szerepet vállalnak környezetük regionális fejlesztésében, nyitottak és rugalmasak az oktatási stratégiájukat illetően. Igazodnak a felsőoktatás társadalmi-gazdasági környezetéhez, illetve érzékenyebben reagálnak a tanulási környezetben megjelenő változásokra és lehetőségekre is.

Információk a szerzőről

Kálmán Anikó

She is recognized as one of the few experts in Hungary in the field of Lifelong Learning and Andragogy. She got her PhD degree in 1999 in Educational Science and the Habilitated Doctor (Dr. habil.) qualification in 2007 in management and organizational sciences.

Among others she is currently: associate professor at the Budapest University of Technology and Economics (BME), Hungary, academic staff member at the Doctoral School of the Faculty of Education and Psychology at the Eotvos Lorand University, Budapest and also in Szeged University Educational Doctoral School. She was the executive president of the MELLearN Hungarian National University Lifelong Learning Network between 2002-2015 and was elected to the SEFI Boards of Directors in 2014. She was  a visiting lecturer in 2015 in  Tampere University of Applied Sciences.

Her research fields are: lifelong learning, staff development, adult education, methodology, knowledge triangle and the new ecosystem.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-11-14 — Frissítve ekkor: 2023-01-03

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok