Pán Péterek? - avagy létezik-e kapunyítási pánik a szakképzésből kikerülő fiataloknál - egy vizsgálat utóélete

Authors

  • Anna Kricsfalusi

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.307

Abstract

A tanulmány a Pán Péter Szindrómát, valamint a Kapunyitási Pánikot, az utóbbi évtized közkedvelt kifejezéseit és jelenségeit vizsgálja a felnőttkorba lépő, szakképzésből kikerülő fiatalok körében. Központi kérdései: Miért alakulhatott ki? Miért most? Létezik e valóban, vagy csak az elkerülési stratégiák egyik válfajáról van szó? Milyen jelenségek együttese okozza a kialakulását? Vannak- e életkori sajátosságok, amik hajlamosító tényezőkké válhatnak? Vannak-e nemi különbségek a jelenség megjelenésénél? A kérdések megválaszolásával próbálom igazolni, hogy Pán Péter szindróma helyett inkább egy speciális, életciklus váltás okozta krízis állapotról beszélhetünk. Kulcsszavak: Pán Péter szindróma, kapunyitási pánik, krízisállapot, quaterlife crisis, fiatalok, posztadoleszcencia, emerging adulthood, korszakváltás, identitás státusz, szorongás, elkerülési stratégia, depresszió Diszciplina: pszichológia, szociológia, neveléstudomány The study examines the Peter Pan Syndrome and the Quarterlife Crisis, two well-known phenomena which occur among young adults finishing their vocational training.The key questions are: Why do they happen? Why at this time? Do they really exist or are they just some types of avoidance strategies? What circumstances cause their emergence? Are there any age-related factors that may predispose their occurrence? Are there any gender differences in their appearance?Answering these questions I have come to the conclusion that instead of the Peter Pan Syndrome what we face is rather a special state of crisis caused by the life cycle transition. Keywords: Peter Pan Syndrome, quaterlife crisis, crisis status, young adults, post-adolescent, emerging adulthood, identity status, anxiety, avoidance strategy, depressionDisciplines: psychology, sociology, pedagogy

Author Biography

Anna Kricsfalusi

Nagyné Kricsfalussy Anna, építészmérnök, mérnöktanár, fejlesztő- és differenciáló szakvizsgázott pedagógus vagyok.

2003-ban végeztem a Debreceni Egyetem Műszaki Karának Építészmérnök-és Mérnöktanár szakán. 2016-ban szereztem meg pedagógus szakvizsgámat, majd 2018 nyarán a Budapesti Műszaki Egyetem Gazdasági-és Társadalomtudományi Karának Mérnöktanár MA képzésén véheztem. Jelenleg – szintén a BME szervezésében -, a Közoktatási vezető szakvizsgás képzést fejezem be.

2003-tól mérnöktanár, valamint építész munkaközösségvezető munkakörökben dolgoztam egy építőipari szakgimnáziumban. 2018-ban gyakorlati oktatásvezető lettem, majd ez év elejétől már, mint a Debreceni Szakképzési Centrum szakképzési referense munkálkodom.

A fő állásom mellett iskolarendszerű, és iskolarendszeren kívüli képzések szakmai vizsgaelnöki- és vizsgabizottsági feladatait látom még el.

Downloads

Published

2019-06-02

Issue

Section

Munkaügyi Szemle