Egy működő modell: a dél-koreai munka-tanulás duális rendszere

Authors

  • Tibor Bors Borbely Pecze ZSKE

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.233

Abstract

A Korea XX. századi története rendkívül véresen kezdődött. Az 1953-as koreai háborút követően azonban – nagyhatalmi érdekektől is vezérelve- a világgazdaság egyik meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát. Az 1997-es ázsiai gazdasági válság érzékenyen érintette a fejlett, de kevéssé diverzifikált gazdaságot. A válság eredményeként részben újrafogalmazták a munka-tanulás koreai duális rendszerét és ennek keretében a karrier tanácsadás, pályaorientáció szerepét is. Ezt követően egy évtized alatt működő képességpolitikát alakítottak ki.***The 20th century’s history of Korea started with several bloody episodes. After the 1953 Korean War – also influenced by the interests of superpowers – it has become one of the key players of the global economy. The 1997 Asian Economic Crisis had a significant negative impact on the Korean economy and labour market which led to the rearrangement of the Korean Work-Learning Dual System. As a result the country built up a workable skills policy including a functional national career education and guidance sub-policy. 

Author Biography

Tibor Bors Borbely Pecze, ZSKE

15 évnyi tapasztalattal rendelkezik az állami munkaügyi szervezetek működtetésében, foglalkoztatáspolitikában és 2004 óta vesz részt óraadóként a magyar felsőoktatásban. Nemzetközileg is aktív pályaorientációs szakértő. A Szakképzési és Oktatási Tanácsadók Pályaorientációs Világszervezetének (IAEVG) elnökségi tagja, a Karrier Tanácsadás és Közpolitikai Értékelés Nemzetközi Központ elnökségi tagja (ICCDPP), a Magyar Pedagógiai Társaság Pályaorientációs Szakosztályának elnöke. Az Életpálya-tanácsadás magyar nyelvű pályaorientációs szaklap alapító főszerkesztője (2009-2012), 2013-2015 között az Európai Pályaorientációs Szakpolitikai Hálózat (ELGPN) stratégiai tanácsadója. Mintegy 120 szakcikk szerzője

Downloads

Published

2018-02-06

Issue

Section

Tanulmányok