Validáció és felnőttkori tanulás

Authors

  • Balázs Benkei-Kovács

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.222

Abstract

A validációs renszerek kiépítése, egy olyan Európában, amely támogatja az egész életen át tartó tanulás megvalósulását, stratégiai feladattá vált minden tagállam számára. Az EU oktatáspolitikai feladatként fogalmazta meg a 2012 december 20-án elfogadott Európai Tanácsi ajánlás keretében, hogy a tagországok 2018-ra dolgozzák ki a saját validációs rendszerük bevezetésének koncepcióját.A validáció egy komplex oktatási-oktatáspolitikai eszköz, amelynek össetettsége megnehezíti az implementációt azokban az országokban, amelyek még nem találtak valódi funkciót és széles tömegbázist az oktatási rendszer ezen alternatív szolgáltatásának részletes kidolgozásához és bevezetéséhez.A jelen tanulmányban összefoglalásra kerülnek a validációs redszerek fejlesztésére tett európai törekvések a 21. század elejétől, valamint bemutatásra kerülnek a validáció funkciói és jó gyakorlatai, illetve a korábbai magyar fejlesztések fontosabb hozadékai. Szándéka szerint a tanulmány olyan kérdések mefogalmazását is lehetővé teszi, amelyek a hazai fejlesztők is hasznosíthatnak a közeljövőben.***The systematic elaboration of the validation of non-formal and informal learning became a strategic target for each member state in the European Union, which intends to create Life-long Leaning based societies. The European Council formulated the prescription in the recommendation of the 20th December 2012, that national validation strategies should be implemented in the European countries until 2018.The validation system can be evaluated as a very complex tool of the educational-policy, and its complexity retards and hinders its implementation in those countries, which didn’t identified real functions and large target population for this alternative service of the educational system.The study offers a summarizing of the European policy tools elaborated since the beginning of the 21th century, and presents the functions, the actors and good practices of the validation systems. The article gives a short overview on the earlier Hungarian developments in the field and their advancements, and tries to draw the attention on some aspects, which could be useful for the future developments.

Author Biography

Balázs Benkei-Kovács

Dr. Benkei-Kovács Balázs PhD, egyetemi adjunktus az ELTE PPK Felnőttképzés – kutatási és Tudásmenedzsment Intézet munkatársa, kutatási területe a szak- és felnőttképzési rendszer vizsgálata, különös tekintettel annak fejlesztési lehetőségeire. Munkásságát egy monográfia és több mint 30 tudományos tanulmány, folyóiratcikk szerzősége fémjelzi. (Elérhetőség: benkeikovacs.balazs@ppk.elte.hu )

Downloads

Published

2017-11-02

Issue

Section

Tanulmányok