A pedagógia és az andragógia határán

Szerzők

  • Gizella Cserné Adermann

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.218

Absztrakt

Tanulmányunkban összehasonlítjuk Knowles elmélete alapján a felnőttképzések andragógiai és pedagógiai megközelítését, a humán fejlesztés andragógiai, és a tradicionális oktatók által képviselt pedagógiai modellt.A pedagógiai modell az információk és a készségek átadására koncentrál, ellentétben az andragógiai modellel, amely a tanuló rendelkezésére bocsájtja azokat a forrásokat, amelyek segítenek elsajátítani az információkat.Meggyőződésem, hogy a két megközelítés nem dichotóm és egymást kizáró, sokkal inkább egy spektrum két végpontja, amiről eldönthetjük, hogy adott szituációban melyik modell a célravezető a felnőttképzésben.***In order to distinguish between the pedagogical and andragogical approaches to design and operate adult educational programs, Knowles compared his andragogical model of human resource development with that used by most traditional educators, which he called a pedagogical model.The pedagogical model is a content model concerned with the transmitting of information and skills. By contrast, the andragogical model is a process concerned with providing procedures and resources for helping learners acquire information and skills.I agree that these two approaches are not neatly dichotomous and mutually exclusive, but rather as two ends of a spectrum, with a realistic assumption in a given situation falling in between the two ends.

Információk a szerzőről

Gizella Cserné Adermann

 

Cserné Adermann Gizella matematika szakos középiskolai tanár és pedagógia előadó, a neveléstudomány kandidátusa, aki több évtizedet töltött a Pécsi Tudományegyetemen, ahol neveléstudományi és andragógiai tárgyakat oktatott, részt vett az andragógia alap és mester szak kidolgozásában. 2009. óta Dunaújvárosban tanít, ahol indításától megszüntetésééig az andragógia szak szakfelelőse volt. A Dunaújvárosi Egyetemen jelenleg a tanárképzésben és a pedagógus továbbképzésben tevékenykedik. A PTE címzetes egyetemi tanára.

##submission.downloads##

Megjelent

2017-11-02

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok