Egyházzenei oktatás Magyarországon

Authors

  • Zoltán Kalmanovits

DOI:

https://doi.org/10.3311/ope.128

Abstract

Az egyházzenei oktatás története összefonódik a keresztény európaiság neveléstörténetével. Évezredes hagyománya van az oktatásban, amely Magyarország államiságának történetétől kezdve hazánk kultúrtörténetében is jelentős szerepet játszott. A több évszázados fejlődést a 20. század során néhány évtized politikai-ideológiai-társadalmi átrendeződése törte meg. E történelmi léptékkel rövidnek mondható időszak sajnos óriási károkkal járt az egyházzenei oktatás terén, melyből lassanként, jelen korunkban kezdünk valamelyest kilábalni, illetve keresni a felemelkedés útját, immár egy modern, 21. századi nevelés-oktatási környezetben.Ebben az írásban áttekintjük, hogy a történelmi korokban hogyan alakult Magyarországon az egyházzenei oktatás helyzete. Számba vesszük, hol is tart a hazai egyházzenei oktatás helyzete, és milyen fejlődésre, továbbhaladási irányra van szükség az egész életen át tartó tanulás jegyében ahhoz, hogy leginkább megközelíthessük elődeink virágzó kulturális életét.Tanulmányom alapvetően két nagyobb egységre bontható. Az első felében a vonatkozó szakirodalom feldolgozásával mutatom be az egyházzenei oktatás magyarországi alakulását a történelmi korszakokon át. A második felében egy országos vizsgálat eredményeit vesszük szemügyre. E vizsgálattal fel szerettem volna térképezni a pillanatnyi hazai helyzetképet az egyházzenei oktatás jelenlegi állapotára vonatkozóan. A szakterület fejlesztése érdekében fontos, hogy tapasztalatokat gyűjtsünk a magyarországi viszonyokról, a folyamatban résztvevő szereplők állapotáról, igényeiről. Csak ezek pontos ismerete tükrében lehet a jövőn gondolkodni, szakmai segítséget és megújulási lehetőséget biztosítani az intézményeknek, és jövőképet adni a pedagógusoknak, akik számára minden lehetséges eszközt meg kell ragadni, hogy segítsük munkájukat, szakmai fejlődésüket.***The history of the education of church music is intertwined with the history of pedagogy of European Christianity. It has a thousand-year history in education that has played an important role in the cultural history of Hungary since the beginning of statehood. The evolution of centuries was interrupted by the political-ideological and social reorganization of some decades in the 20th century. This period, which can be called short from a historical perspective, unfortunately caused enormous damages in the field of church music education. We are slowly getting out of these and are seeking the way of uprise, now in a modern educational environment of the 21st century.In this paper, I present the situation of church music education in the certain historical ages in Hungary. I give an overview of where church music education is standing today, and what development and further steps are necessary in terms of life-long learning in order to be able to approach the flourishing cultural lives of our ancestors.My study is basically built of two parts. In the first one, I present the historical evolution of church music education in Hungary by elaborating the relevant literature. In the second part, I present the results of a national survey. With this survey, I intended to map the current domestic situation concerning the state of church music education. The development of this professional field wants experiences to be collected on the Hungarian circumstances as well as the state and demands of the stakeholders. Only with the precise knowledge of these will it be possible to think about the future, to offer professional assistance and the possibility of renewal for the institutions and a perspective for the teachers who must be helped with all possible means in their work and professional development. 

Author Biography

Zoltán Kalmanovits

 

Diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szerezte ének-zenetanár, karvezetés szakon. A hazai és nemzetközi zenei élet aktív tagja. A Budapesti Ward Mária Általános Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakközépiskola (szeptembertől szakgimnázium) igazgatóhelyettese és művészeti vezetője, interprofesszionális és tantárgygondozó szaktanácsadó.

A Ward Mária Iskola Alapítvány és a Musica Aeterna Művészeti Alapítvány kuratóriumának elnöke. A Corvina Consort ének- és hangszeregyüttes művészeti vezetője. Számos CD, kotta és ismeretterjesztő kiadvány közreműködője, szerzője és közreadója, kurzusok és előadások meghívott előadója, illetve szervezője.

Downloads

Published

2016-11-10

Issue

Section

Eszmélés